Особливості ринку мінеральної води в Україні та світі
Культура споживання мінеральної води в Україні розвивається, проте рівень споживання води все ще залишається на низькому рівні, в порівнянні з іншими європейськими країнами. В останні кілька років під впливом світового тренду здорового способу життя, відзначається стрімкий розвиток, незважаючи на кризові явища в економіці країни. Даний ринок є досить привабливим для інвесторів, але і рівень конкуренції тут гранично високий.
Ринок мінеральної води в Україні має свої особливості. В основному вітчизняні споживачі лояльні до продукції українських виробників, які пропонують широкий асортимент в роздробі, хорошої якості і за доступною ціною.
В цілому попит на мінеральну воду має сезонний характер. Найбільший попит на продукцію ринку мінералки, зокрема на газовані і столові води, спостерігається в період з травня по жовтень.
Лікувальні, а також лікувально-столові води менше схильні до сезонних коливань попиту. Виробництво мінеральної води в Україні вже кілька років залишається практично на одному рівні, щорічний приріст виробництва становить 0,2-0,3%. За 2015 року було вироблено 125,6 млн дол.
За прогнозами експертів з 2017 по 2018 рр. тенденція зростання виробництва збережеться і складе до 2018 г. - 126,6 млн дол.
Ринок мінеральних вод в Україні досить перспективний, завдяки таким факторам як:
1.Потенціал ринку. Все більше українців останнім часом піклуються про своє здоров'я та прагнуть до споживання якісних і корисних для здоров'я продуктів, в тому числі і питну воду. У зв'язку, з чим щорічно зростає рівень споживання вод в пляшках.
2.Ємність ринку. Більш ніж 77% українців споживають бутильовану мінеральну воду. За словами експертів, щорічне зростання рівня споживання становитиме 15-20%, у відсутності кризових явищ в економіці країни і «обвального» зниження доходів громадян.
3. Висока прибутковість. Обсяг внутрішнього ринку мінеральних вод України оцінений сьогодні в 1 млрд. доларів. Що стосується рентабельності ринку, то експерти відзначають показник в 30%.
Ринок мінеральної води України - швидко зростаючий і перспективний. В першу чергу, це пов'язано з невисокою якістю вод з-під кранів і популярністю тенденції здорового харчування і способу життя. Щорічний рівень споживання мінералки становить 39,2 л на одну людину. В останні роки спостерігається зниження рівня попиту на газовані води, і підвищення попиту на негазовані і слабогазовану. У 2018 рр. прогнозується подальше зростання виробництва.
Експорт та імпорт мінеральних вод в Україні
Галузь мінеральної води в Україні характеризується слабкою експортної орієнтованістю. Основними експортними напрямками для збуту мінеральної води є Молдова та Росія. У географічній структурі імпорту мінеральної води найбільша частка припадає на Грузію, Росію, Італію, Францію, Болгарію. У структурі зовнішньої торгівлі, як і в структурі виробництва, переважає газована мінеральна вода.
Глобальний ринок мінеральної води
За останніми даними, ринок мінеральної води становить 130 млрд літрів і є одним з найбільших сегментів напоїв.
Більш того, експерти пророкують йому подальше зростання на рівні 6-10% на рік і збільшення до 200 млрд до 2019-2020 рр.
На думку фахівців, потенціалом для зростання є ринок Північної і Південної Америки. Це стосується передусім негазованої питної води. Щодо газованої мінеральної, то її зростання оцінюють на рівні 1,8% на рік.
Класифікація вод
У Європейському союзі, згідно Regulations for bottled water, воду поділяють на:
- мінеральну (mineral water) та джерельну воду (spring water).
У США категорії присуджує Standards of Identity for bottled water і поділяє воду на:
- артезіанську (artesian),
- земну (ground),
- оброблену фтором (fluoridated),
- мінеральну (mineral),
- очищену (purified),
- газовану (sparkling),
- ключову (spring)
- стерилізовану (sterile water).
Класифікація вод в Україні дуже схожа із світовою. Води поділяються на природні мінеральні та упаковані (бутильовані) води.
Всесвітньою організацією охорони здоров’я ВООЗ разом з Продовольчою комісією ООН були розроблені стандарти серії Codex Alimentarius, до яких входять стандарти та вимоги до мінеральних та бутильованих вод.
Упаковка
Безперечно, скляна упаковка має більше переваг:
- в склі вода зберігається довше і менше піддається впливу світла і кисню;
- в скляній пляшці вода краще зберігає первинний смак;
- скло є більш безпечним матеріалом для харчових продуктів, ніж пластик, оскільки воно хімічно інертне, тобто не вступає в хімічні реакції з вмістом;
- екологічний аспект - скло є сировиною, придатною до переробки.
За матеріалами:
Market Research, Pro-consulting і Асоціація бутильованої води в Україні