Українська
Українська
Русский
Русский
вул. Новозабарська 2/6,
м. Київ, 04074, Україна

Тел./Факс: (044) 501 90 44,
e-mail: office@sklo.kiev.ua

На главную Відправити листа
ПОШУК

Останні новини

Дмитро Олійник: Навіщо потрібна Національна митна служба

13-07-2018
Дмитро Олійник: Навіщо потрібна Національна митна служба

Закон про "єдине вікно" на митниці є унікальним. Бо скорочує кількість контролерів на кордоні, зменшує час та витрати на зовнішньоекономічну діяльність та переводить взаємини між учасниками процесу у цифрове середовище.

Про ініціативу Федерації роботодавців щодо створення Національної митної служби України сьогодні багато говорять та пишуть. На перший погляд, звучить дивно. Адже, здавалося б, за усіма стереотипами, що складалися не один рік, інтереси бізнесу й митниці не збігаються. Одні хочуть максимально зекономити при розмитненні товару, другі – максимально збільшити надходження до бюджету. Тобто наша ініціатива виглядає як пресловуте "бджоли проти меду".

Однак ті, хто був на нашій прес-конференції минулого вівторка і чув точки зору її учасників, вже не були здивовані.

Підприємці розповідали, що їм самим, як не парадоксально це звучить, доводиться боротися з контрабандою. Адже при існуючому сьогодні її рівні товари вітчизняних виробників не можуть конкурувати з товарами, які завозяться за "схемами" без сплати належних митних платежів.

Якщо раніше в режимі "сірого" імпорту ввозили товари легкої промисловості та побутову техніку, то сьогодні везуть і трактори, і комбайни, і міндобрива. Тобто вже існує система контрабанди, за якої тінізується значна частина ВВП країни. За внутрішніми оцінками підприємців, переміщення товарів поза межами митного контролю сьогодні складає до 10 %. А так званий "сірий" імпорт – до 40%.

Говорили представники бізнесу і про те, що через затримки та простої на кордоні вони не лише несуть збитки, а й втрачають працівників. В АсМАП України порахували, що за останні 5 років втратили близько 30 тис.(!) водіїв, яких іноземні рекрутери зманювали просто на кордоні. Бо їхні роботодавці не можуть платити такі гроші, як у Польші. І це не дивно, адже дві третини часу їхній транспорт перебуває у простоях!

Чому так сталося? Тому, що митницю як інституцію вже давно фактично вбили. За Януковича її просто поглинула структура Міндоходів. Починаючи з моменту його створення, а потім і ДФС, тисячі висококласних фахівців було звільнено. З колишніх 17 тисяч митників в Україні сьогодні лишилася ледь половина. Заробітна платня молодого митника – близько 4 тисяч гривень. Уявляєте собі, яким об’єктом для корупції є сьогодні цей молодий фахівець?

Тому зараз немає кому боротися з контрабандою, консультувати бізнес та готувати профільні законопроекти.

Чому кажу про законопроекти? Тому, що прийнятий минулого тижня закон про "єдине вікно" на митниці є дійсно унікальним вікном можливостей для бізнесу. Бо він максимально скорочує кількість контролерів на кордоні, зменшує час та витрати бізнесу на зовнішньоекономічну діяльність, переводить взаємини між бізнесом, митницею та іншими контролерами у цифрове середовище. Його унікальність ще й у тому, що він був ініційований Федерацією та розроблений за активної участі експертів, зокрема фахівців ФРУ та народних депутатів, без залучення державних структур.

Прем’єр-міністр процитував позицію Федерації роботодавців (і мою особисту) під час наради з регіонами та силовиками. Я говорив, що сьогодні чесного митника потрібно захищати.

Чому ми займаємо таку позицію? Тому, що ми, бізнесмени, люди дуже прагматичні.

Ми першими відчуваємо, що захист національної економіки практично відсутній. Знаєте, який основний тренд Всесвітня митна організація визначила для розвитку митниць у 2018 році? "Надійне бізнес середовище для економічного розвитку". Адже саме здатність держави захищати свій ринок від митних порушень є ключовим показником її економічної безпеки. Незважаючи на зусилля СОТ по лібералізації торгівлі, багато країн підвищують рівень захисту своєї економіки. І саме митниця є загально визнаним у світі органом, який забезпечує захист національної економіки.

Сьогодні в цивілізованому світі є кілька успішних моделей функціонування митниці, які можна взяти за основу. І всі вони побудовані на цілісності, незалежності, технічній і фінансовій забезпеченості митних служб. Франція, Німеччина, Фінляндія, Польща мають дуже потужні митні структури, які успішно борються з контрабандою. Нам є з кого брати приклад.

Роботодавці розглядають прийнятий Верховною Радою закон Про єдине вікно як перший крок держави, спрямований на підвищення рівня захисту національної економіки.

Але, якщо ми хочемо їх реалізувати всі закладені в Законі про "єдине вікно" можливості, треба створити в державі орган, який повинен професійно займатися захистом національної економіки. Таким органом, на наше переконання, має стати Національна митна служба України. Саме тому ми підготували проект Постанови Уряду про її утворення.

Ми, як бізнес, більше, ніж хтось інший, зацікавлені у тому, щоб прогнозовані Урядом 100 мільярдів гривень від посилення боротьби з контрабандою надійшли до бюджету. Адже ці кошти підуть, зокрема, і на будівництво інфраструктури та розвиток логістики, які нам сьогодні як ніколи потрібні.

А зупинення потоку контрабанди призведе до того, що ми будемо працювати в умовах чесної конкуренції. Відповідно, зростатимуть економіка та внутрішній попит на нашу продукцію. І ми зможемо інвестувати у будівництво нових підприємств, відкриття нових виробництв, створення нових робочих місць!

Також поява самостійної митниці дасть нам можливість використовувати конкурентні інструменти, які успішно діють в усьому світі, наприклад, статус уповноваженого економічного оператора.

Виграють і бізнес, і держава, тому що виграє економіка!

Саме заради такої перемоги ми готові сьогодні починати цю дуже нелегку справу. Як то кажуть, мети досягає той, хто іде. Нам не звикати до нових доріг!